ورق گالوانیزه چیست؛ کاربرد و مزایای این ورق ورق گالوانیزه

زنگ زدگی یک فرآیند شیمیایی است که در آن آهن در معرض اکسیژن و آب قرار میگیرد. برخی از مواد در معرض محیط خورنده،

توسط مدیر سایت در 16 اسفند 1402

زنگ زدگی یک فرآیند شیمیایی است که در آن آهن در معرض اکسیژن و آب قرار میگیرد. برخی از مواد در معرض محیط خورنده، به سرعت یک لایه محافظ به نام لایه پسیو (passive layer) بر سطح خود تشکیل میدهند که میتواند تا حد مناسبی جلوی این زنگ زدگی را بگیرد. این لایه محافظ از ورق فولادی در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت میکند. این روش، ساده ترین راه برای بسته بندی ورق گالوانیزه است که ورق های رول شده را با یک تسمه محیطی و چهار تسمه شعاعی محکم نگه می دارد تا به سادگی باز نشوند. این کار باعث ایجاد یک لایه نازک از اکسید فلز روی سطح فلز پایه میشود که به بهبود چسبندگی لایه روی کمک میکند. این امر باعث میشود که ورق گالوانیزه به راحتی شکل داده شود. در این محلول، یونهای روی از فلز آند جدا شده و به صورت یک لایه نازک روی سطح فلز پایه رسوب میکنند. This content h as be en done by G SA Content ᠎Ge nera​to r ​DE MO.

آندایز کردن فلز پایه: در این مرحله، فلز پایه با استفاده از یک محلول الکترولیتی آندایز میشود. رنگ کردن فلزات: رنگ یک لایه محافظ روی فلزات ایجاد میکند که از آنها در برابر اکسیژن و آب محافظت میکند. گالوانیزه کردن فلزات: گالوانیزه کردن یک لایه محافظ روی فلزات ایجاد میکند که از آنها در برابر زنگ زدگی محافظت میکند. استفاده از پوششهای محافظ: پوششهای محافظ مانند روغن و گریس میتوانند از فلزات در برابر اکسیژن و آب محافظت کنند. ورق گالوانیزه با کوتینگ 20 گرم بر متر مربع برای کاربردهای داخلی و ورق گالوانیزه با کوتینگ 275 گرم بر متر مربع برای کاربردهای خارجی استفاده میشود. ورقهای گالوانیزه با کوتینگ 20 گرم بر متر مربع برای کاربردهای داخلی و ورقهای گالوانیزه با کوتینگ 275 گرم بر متر مربع برای کاربردهای خارجی استفاده میشوند. ما در این مقاله هرآنچه که برای شناخت ورق گالوانیزه نیاز است بدانید را بیان کردیم و به معرفی انواع و کاربردهای آن، نکات نگهداری و حمل و نقل، و مزایای این محصول فولادی پرداختیم. در صورتی که قصد خرید انواع ورقهای گالوانیزه در آهن یک را داشتید، کافی است به صفحه مربوطه در سایت مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت نمایید. در صورتی که قصد خرید ورق گالوانیزه تهران و سایر شهرهای ایران را دارد، کافی است سفارش خود را در آهن یک ثبت نمایید.

​Po st was g en erated ᠎wi᠎th GSA C on te​nt G᠎en er at or  DEMO.

روش الکتروگالوانیزه مزایای زیادی نسبت به روش غوطهوری گرم دارد، از جمله سرعت بالای تولید، کنترل دقیق ضخامت لایه روی و قابلیت پوششدهی فلزات با اشکال پیچیده. روش پیش گالوانیزاسیون مزایای زیادی نسبت به روش گالوانیزاسیون گرم دارد، از جمله سرعت بالای تولید، قابلیت پوششدهی فلزات با اشکال پیچیده و امکان رنگ آمیزی ورقهای گالوانیزه. روش گالوانیلینگ مزایای زیادی نسبت به روشهای دیگر گالوانیزاسیون دارد، از جمله ضخامت لایه روی بیشتر، مقاومت در برابر خوردگی بیشتر و قابلیت رنگ آمیزی ورقهای گالوانیزه. جوشکاری آسان: جوشکاری ورق گالوانیزه بسیار آسان انجام میشود زیرا پوشش روی که روی ورق گالوانیزه قرار دارد، در هنگام جوشکاری ذوب نمیشود. همچنین در هنگام جوشکاری این ورقها، گازهای سمی مانند هیدروژن سیانید تولید میشود. در هنگام جوشکاری ورقهای گالوانیزه، دود و بوی نامطبوعی ایجاد میشود. روش پیش گالوانیزاسیون (Pre-galvanization) یک روش گالوانیزاسیون است که در آن یک لایه نازک از روی روی سطح فلز پایه ایجاد میشود. یونهای روی از فلز پایه جدا شده و به صورت یک لایه نازک روی سطح فلز پایه رسوب میکنند. چسبندگی لایه روی به سطح فلز پایه یکی از عوامل مهم در مقاومت در برابر خوردگی ورقهای گالوانیزه است. This c​ontent was written ​by G SA Content Generator  D emover​sion!

این ضخامت به عنوان یکی از عوامل مهم در کیفیت و مقاومت ورق تاثیرگذار است. آندایز کردن فلز پایه یک مرحله مهم در روش الکتروگالوانیزه است. در فرآیند گالوانیزاسیون، ممکن است زوائد و برجستگی هایی روی سطح ورق ایجاد شود که نیاز به برطرف کردن آنها وجود دارد. در فرآیند جوشکاری گازهایی تشکیل میشوند که ترکیب آنها با عناصر به کار رفته در ورق گالوانیزه، گازهایی خطرناک و سمی تولید میکند. البته در صورتی که قصد جوشکاری روی این ورقها را داشته باشید هم این کار امکانپذیر است. این دود و بو ناشی از سوختن روی است. در ورقهای با عرض 100 سانتیمتر، 84 سانتیمتر از عرض آن مفید بوده و در حالت با عرض 125 سانتیمتر، 105 سانتیمتر مفید را دارا میباشد. میزان ZN در ورقها از 100 الی 350 گرم تغییر میکند. ضخامت لایه روی بر میزان محافظت از ورق فولادی در برابر خوردگی تأثیر میگذارد. شرایط حاکم بر محیط نیز بر میزان محافظت از ورق فولادی در برابر خوردگی تأثیر میگذارند. نظر به گران شدن قیمت مواد خام و افزایش میزان صادرات این ورق، این افزایش قیمت دور از انتظار نیست. دسترسی به راههای حمل و نقل که با احداث هر چه نزدیکتر به راههای اصلی این مشکل به حداقل میرسد.

در نهایت، باید به خاطر داشت که قیمت هر متر ورق گالوانیزه بسته به بازار و محل خرید، ممکن است متفاوت باشد و توصیه میشود برای خرید، با کارشناسان آهن آنلاین در ارتباط باشید. علاوه بر عرضه محصولات به صورت خرده، ورق گالوانیزه عمده در سایت آهن یک نیز انجام میگیرد. سادگی در تمیزکردن: این محصولات را میتوانید با آب قلیایی اسپری کرده و در صورت لزوم با یک پارچه نرم پاک کنید. گالوانیزاسیون به روش غوطهوری گرم ( به انگلیسی HOT DIP Galvanizing) یک روش حرارتی برای محافظت از فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. در صنعت برق برای حفاظت از کابلها و عبور آن، از نگهدارنده کابل که سینی کابل به انگلیسی cable tray نامیده میشود استفاده میکنند که عموماً برای ساخت آن از ورق گالوانیزه یا جی آر پی یا استیل استفاده میکنند. ورق رنگی به دلیل مصرف عمدهای که در ساخت سقف ساختمانها دارد در بازار به ورق شیروانی شناخته میشود، ورق شیروانی نوعی ورق فلزی است که در آن روی سطح ورق، الگوها و خطوطی در حالت شیروانی (یا همان موجی) قرار دارد. در فرآیند آندایز کردن، فلز پایه به عنوان آند در یک محلول الکترولیتی قرار میگیرد.

در این روش، از جریان الکتریکی برای انتقال یونهای روی از یک محلول الکترولیتی به سطح فلز پایه استفاده میشود. عبور جریان الکتریکی: در این مرحله، جریان الکتریکی از طریق محلول الکترولیت عبور میکند. غوطهوری فلز پایه در محلول الکترولیت: در این مرحله، فلز پایه در محلول الکترولیت حاوی یونهای روی قرار میگیرد. محل قرارگیری پارتیشن بر روی زمین وبر اساس نقشه معماری توسط پیچ کردن نبشیهای گالوانیزه مشخص میگردد؛ و سپس پارتیشنها در جای خود و در کنار نبشیها قرار میگیرند. آندایز کردن باعث ایجاد یک لایه نازک از اکسید فلز روی سطح فلز پایه میشود که به بهبود چسبندگی لایه روی کمک میکند. جریان الکتریکی باعث میشود که یونهای روی از فلز آند به سمت فلز پایه حرکت کنند. ورق گالوانیزه آهنی است که با روی پوشانده شده باشد. چراکه ممکن است بدون داشتن این توانایی با فریب افراد سودجو، ورقهای آهنی معمولی را بجای این محصولات با همان قیمت خریداری کنند. اتومبیل، اتوبوس و غیره دارای ورق گالوانیزه آهنی در سطوح بیرونی است که به دلیل عوامل مختلف بیشتر مستعد خوردگی و زنگ زدگی هستند. طول عمر بیشتر ورقهای گالوانیزه که پوشش داده شده اند. اغلب پوششهای پلاستیکی از نوع پلی اتیلن بوده که معمولاً به ماده مقاومکننده در مقابل UV(اشعه ماورای بنفش) آمیخته شدهاند که در این صورت طول عمر آنها تا حدود ۳ سال قابل افزایش است.

فاکتورهای متفاوتی در قیمت ورق گالوانیزه 4 میل تاثیرگذار هستند که از جمله آنها میتوان به ابعاد، قیمت مواد اولیه و قیمت دلار اشاره کرد. این ورقها را میتوان به راحتی و با سرعت در هر مکانی که نیاز است، نصب کرد. نکته: در نظر داشته باشید تلورانس سایز ورق گالوانیزه که در استاندارد ورق گالوانیزه قید شده، برای هر ضخامت مقادیر خاص خود را دارد. هر چقدر که لایه گالوانیزه روی ورق قطورتر باشد، کوتینگ ورق بالاتر است. ورق های سیاه که برای گالوانیزه شدن فرایند ضد خوردگی را طی می کنند داری انواع کیفیت ها هستند . ورق گالوانیزه با ضخامت 1 میلیمتر یکی از پرکاربردترین انواع ورقهای گالوانیزه در بازار صنعتی است. ضخامت لایه روی در روش پیش گالوانیزاسیون معمولاً بین 10 تا 20 میکرومتر است. ضخامت لایه روی معمولاً بین 2 تا 10 میلیمتر است. ضخامت لایه روی در روش الکتروگالوانیزه معمولاً بین 20 تا 275 گرم بر متر مربع است. مقرون به صرفه ترین ضخامت در بین ورق ها که بیشترین کاربرد را در بین صنعت گران دارد. با این حال، در مجموع، ورق گالوانیزه یک محصول پرکاربرد و مقرون به صرفه است که به دلیل پوشش روی که روی آن قرار دارد، از نگاه عموم، ظاهری زیبا، جذاب و براق دارد.



منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن